דקה קלה על: פתהוללה גולן – האיש והתנועה / יהודה חן

נסיון ההפיכה הכושל בסוף השבוע בטורקיה העלה שוב לכותרות את שמו של פתהוללה גולן, יריבו של הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן. במאמר זה נסקור את תולדות חייו של גולן והרקע האידיאולוגי שלו, נדון בתנועה שבנה ובעקרונותיה, ונעמוד על האנטגוניזם שדמותו מעוררת.

תולדות חייו

פתהוללה גולן (Fethullah Gülen) נולד ב- 1941 בקורגו'ק, כפר קטן באיזור ארזורום שבמזרח טורקיה. להוריו דלי האמצעים היה תפקיד משמעותי בחינוכו המוקדם: אביו נהג לקרוא באוזניו ספרים קלאסיים ולדקלם משירתה של תקופת האסלאם המוקדמת. אמו – עקרת בית שלימדה קוראן בהתנדבות – לימדה אותו את הקוראן, על אף האיסור שהיה באותם ימים על קריאתו.[1]

גולן נחשף מגיל צעיר מאוד ללימודי הקוראן והתפילות, והתחבר ללימודי האסלאם מפיהם של מלומדים מקומיים. לאחר זמן מה, מונה אביו לאימאם באלאבאר, וגולן הבן נאלץ לעזוב את לימודיו ולהשלימם בכוחות עצמו. באלאבר הוא התוודע לאימאמים צופיים מפורסמים, כמו מחמד לותפי אפנדי. המפגש עם לותפי השפיע רבות על חייו של גולן, והודות לו הרגיש צורך לחיות את חייו על פי האסלאם.[2]

גולן למד לימודי דת בארזורום, שם נחשף לכתביו של סעיד נורסי – 'הריסאלה-י נור' (ראו להלן). כבר בגיל צעיר העביר את דרשותיו הראשונות, ובשנת 1959 הוסמך כמטיף ממשלתי. משם המשיך לאדירנה, שם שימש כמטיף במסגד.[3]

בתקופה זו העמיק גולן את הידע שלו במסורת האסלאמית. הוא הפך מודע לשחיקה שחלה בערכים רוחניים ומוסריים – במיוחד בקרב הדור הצעיר – וחתר למצוא פתרון לבעיה. לצורך כך הוא ארגן סדרה של הרצאות לקהל. גולן נודע בזכות יכולותיו הרטוריות יוצאות הדופן, סגנון כתיבתו הלירי ושימושו הרב במטאפורות על מנת להעביר את מסריו בשפת העם.[4]

ב- 1960 הצטרף גולן לצבא הטורקי, ושימש כמפעיל רדיו בטייסת במאמאק. לאחר שחרורו ב- 1963 הוא חזר לארזורום, שם יצר קשר עם קבוצות צבאיות שהתנגדו לקומוניזם. גולן ראה בקומוניזם איום על האסלאם, וקיווה שיוכל להשפיע על החינוך הקומוניסטי בתיכונים ובמוסדות ההשכלה הגבוהה באמצעות חיזוק הזהות הדתית האסלאמית בקרב העם. הוא העביר גם הרצאות בבית העם המקומי.[5]

גולן (flickr, public domain)
גולן (flickr, public domain)

בשנת 1964 קודם גולן לתפקיד מטיף ומנהל הפנימייה באיזמיר. גם שם התפרסם בשל יכולותיו הרטוריות והרצאותיו המרתקות. לאחר שהתבסס מעט, התחילו גולן ומקורביו להעביר שיעורים בתורתו של סעיד נורסי ובכתבי ה'ריסאלה-י נור', ופתחו כיתות בהם נלמדו כתביו של נורסי לצד אלו של הוגים לאומיים. בתחילה היה מדובר בקבוצה קטנה ביותר, שהלכה והתרחבה עם השנים. לאחר שהצליח לאגד קבוצות סטודנטים שהתחנכו בדרכו של נורסי ופיתח את הגרעין הראשוני של התנועה, עזב גולן את איזמיר עקב לחץ שהופעל עליו מאנשי המכללה האסלאמית של קסתאנפאזארי ששינו את יחסם כלפיו.

בהפיכה של שנת 1971 שמר גולן על פרופיל נמוך עקב מעצרם של רבים מחברי תנועתו של נורסי, "הנורג'ו". אך ההימנעות מפעילות ציבורית גלויה לא סייעה לו, והוא נעצר על ידי הצבא והואשם ב"פעילות דתית בלתי רצויה". גולן ישב בכלא כשבעה חודשים מתוך שלוש השנים שנגזרו עליו. גם לאחר ששוחרר, המשיכו אנשי המודיעין של המשטר לעקוב אחריו ולהפריע מדי פעם לפעילותו.[6]

בשנים שלאחר מכן, פעל גולן בכל רחבי טורקיה לחיזוקה של התנועה המתגבשת. הוא העביר דרשות בנושאים שונים ומגוונים: לא רק בענייני דת, אלא גם בנושאי מדע. בשנת 1976 הוא גולן לדרשן בברונובה שבאיזמיר. לקראת סוף תקופת שהותו שם, נשא דרשה בעניין השריעה והסביר את המושג שריעה אל-פיטריה, אופיים של החוקים ופירושם. גולן עודד את שומעיו לערוך מחקרים מדעיים על מנת לקדם את האסלאם. דבריו אלה עוותו למחרת בעיתונים, והוצגו כאילו הוא תומך בחוקי השריעה. הדבר קרה במקביל להפיכת ספטמבר 1980, בה תמך. על אף תמיכתו בהפיכה ובצבא, בעקבות הפרסומים הוא נחקר, אך שוחרר לאחר שהצליח להבהיר שמדובר בטעות. עם זאת, הצבא המשיך לעקוב אחריו, ואף הוגשה נגדו תביעה, ממנה זוכה כעבור מספר שנים.[7]

גולן בחר בדרך ממלכתית, ותמך בהפיכה ובחוקי המדינה. בהמשך, אף יצא כנגד תנועות מוסלמיות רדיקליות ונגד הפגנות המחאה האסלאמיות ב- 1989. מחד, דבריו אלה ופעולותיו לשיפור היחסים עם הרשויות זיכו את תנועתו בלגיטימציה ותמכו בהתפתחותה. מאידך, הוא ספג ביקורת מקבוצות אסלאמיות על הליכתו בדרך זו. אותן תנועות אסלאמיות רדיקליות אף ניצלו לא אחת את מספרם הגדול של שומעי הרצאותיו של גולן, ובסיומן הפגינו בתמיכה בכינון משטר אסלאמי-דתי בטורקיה. בשנת 1998, בשל סיבות רפואיות, עקר גולן מטורקיה למדינת פנסילבניה בארצות הברית, שם הוא חי עד היום, ומשם הוא מנהל את פעילות התנועה.[8]

הרקע האידיאולוגי של גולן ותנועתו

גולן הושפע מאוד מהגותו של בדיאוזאמאן סעיד נורסי. נורסי נולד ב- 1877 בנורס, כפר קטן במזרח אנטוליה. הוא השתייך למשפחת הסעידים, משפחה המיוחסת עד לנביא מחמד. הוא למד בסמינרים של מורי המסדר הנקשבנדי שהיו באזורו – המסדר צופי שנחשב באותה תקופה למשפיע ביותר במזרח טורקיה.[9]

המוטיב המרכזי בכתביו של נורסי הינו ה'אור' (Nur). נורסי טען כי ההארה היא דרך לידיעת האל: האדם מקבל את הידיעה על ידי הבזק או הארה. ההארה פותחת פתח ליחסים בין האדם והאל, ואורו של האל משתקף בכל תחומי הקיום. נורסי כינה את פרשנותו לקוראן "ריסאלה- י נור" (מסות של האור), ותנועתו נקראה "תנועת האור".

נורסי רצה להוכיח שהקוראן הוא נצחי, והאמין שחולשתו של האסלאם נובעת מבורות ומחסך של אמצעים מודרניים. במקביל לפעילותו הדתית, הוא הרחיב את ידיעותיו בתחומים נוספים כמו היסטוריה, גיאוגרפיה ומתמטיקה. נורסי הבין, שלאסלאם במצבו הנוכחי אין היכולת לענות על השאלות העולות מהמדע המתפתח, ולכן למד ספרי מדע חדשניים והנחיל לתלמידיו את הרעיונות הטמונים בהם. הוא פיתח בבית ספרו שיטת חינוך והוראה ייחודית, המשלבת לימודי דת ומדע, תוך התאמתם לצרכי הזמן.[10]

גולן מעולם לא פגש את נורסי, אך הושפע מאוד מכתביו. עם זאת, בהתייחסו בעבר לאנשים שהשפיעו עליו, ציין גולן את ארבעת הח'ליפים ואת שמותיהם של סולטאנים שונים, ולא הזכיר את נורסי. נראה כי הסיבה לכך היא רצונו של גולן לצאת לדרך עצמאית, שאינה מזוהה עם תנועתו של נורסי, מכיוון שזו האחרונה הייתה לצנינים בעיני המשטר הטורקי. מטרתו הייתה להימנע ככל הניתן מעימות עם הרשויות, ועל כן תמך בפומבי במשטר ובצבא, כדי שתנועתו תזכה בלגיטימיות מצידם.[11]

עקרונות התנועה

תנועתו של גולן שואפת להפיץ את המודעות הדתית האסלאמית באמצעות שימוש בכלי ובהווי התרבות המערבית העכשווית. עם זאת, בשונה מתנועות אסלאמיות אחרות, הקול המרכזי הבא לידי ביטוי הוא קול השלום והאהבה. לפי תפיסתו של גולן, החינוך הוא הכלי הראשון במעלה לבניית מוסריות חברתית, אידיאליזם ודיאלוג. תנועתו של גולן היא תנועה חברתית לכל דבר, אשר מתבססת על רוחניות וערכי האסלאם, וכן על ערכים כגון סובלנות, מוסר, שלום וענווה. האחרונים אמנם נחשבים לערכים משותפים ורב תרבותיים, אך התנועה מחברת את מקורם לאסלאם.[12] כיום מתרכזת התנועה בהקמתם ובתפעולם של מוסדות חינוכיים על שם גולן, ובארגון כנסים אקדמאיים לקידום דיאלוג בין-דתי ברחבי העולם.

גולת הכותרת של מפעלי התנועה הם מוסדות החינוך. מדובר ברשת ענקית של כ- 500 אוניברסיטאות, תיכונים, מרכזי תרבות, מחנות קיץ ומעונות סטודנטים. שליש ממערכת החינוך הגולנית נמצא בטורקיה, והיתר מפוזר במקומות אחרים על פני הגלובוס. ניתן למצוא את בתי הספר בארה"ב, אנגליה, רוסיה, ארמניה, סין, דרום אפריקה ועוד. תוכנית הלימודים במערכת החינוך של התנועה בטורקיה מפוקחת על ידי המדינה, ומוכתבת על ידי משרד החינוך. בבתי הספר של גולן לא מטיפים לדת, אך משלבים יסודות טורקיים לצד לימודי מדע מתקדמים. בנוסף, ניתן דגש רב על ערכי מסורת שונים, למרות שהקוראן עצמו לא נלמד בבתי הספר. בבתי הספר לא לומדים על גולן עצמו או על נורסי, ומתמקדים בלאומיות הטורקית ולא באסלאם. בתי הספר נחשבים למתקדמים ומוצלחים מאוד, והתלמידים בהם מגיעים להישגים ולציונים גבוהים. מלמדים בהם בוגרי מערכת החינוך הגולנית ובוגרי האוניברסיטאות הטובות בטורקיה.[13]

תנועתו של גולן מגלגלת סכומים כסף עצומים המשמשים לפעילותה ברחבי העולם. "זאמאן" (Zaman), העיתון הגדול ביותר בטורקיה, היה בבעלות התנועה, וכמו כן היא מחזיקה בחברות פרסום, בנק, תחנת רדיו וטלוויזיה ועוד. מימון התנועה מגיע ממקורות שונים, כאשר המקור המרכזי הוא תרומות מחברי התנועה. מדובר בתרומות על רקע דתי – ה'זכאת' ותרומות צדקה אחרות, כמו גם ארגונים של חברות ועסקים התומכים בפעילות התנועה. הונה העצום של התנועה מוערך בעשרות מיליארדי דולרים.[14] לגולן עצמו אין רכוש כלל, והוא טוען כי הוא מתפרנס אך ורק מתמלוגים עבור מכירות ספריו, ואת העודף שנשאר לו מהצורך למחייתו הוא תורם לצדקה.[15]

הביקורת נגד גולן

דמותו של פתהוללה גולן, כפי שהיא באה לידי ביטוי בעיני רבים מחסידיו, היא של אדם אדוק בדתו, פשוט ועניו, הרואה לנגד עיניו את הצורך בשלום בין כל הדתות ומתרחק מכל מחלוקת בענייני דת ומדינה. עם זאת, המציאות בשטח מורכבת יותר מאשר נדמה למתבונן מהצד. במשך שנים רדפה הממשלה הטורקית את גולן ותנועתו, וטענה כי הם פועלים כנגד המשטר והצבא הטורקי ומטרותיו.

מחד, טען הצבא בעבר כי גולן מנסה להשתלט על טורקיה ולהנהיג בה שלטון אסלאמי קיצוני, וכל נושא הדיאלוג וההצגה של האסלאם כדת מתונה וסובלנית היא רק 'הרדמת' הציבור לקראת פעולה זו. אנשי המודיעין הטורקי אף טענו כי הצליחו להוכיח זאת, לאחר שסוכן מודיעין שחדר לתוך מעגל מקורביו של גולן הצליח להקליט אותו כשהוא מנחה את אנשיו לתפוס עמדות מפתח בצמרת השלטונית של טורקיה, על מנת להשתלט על המשטר והשלטון מתוכו. פרשה זו כונתה 'פרשת הקלטות', ושודרה בטלוויזיה הטורקית. בין השאר אמר גולן בהקלטה כי "אתה חייב לעבור בעורקים של המערכת מבלי שאיש הבחין בקיומך עד שתגיע לכל מוקדי הכוח. עליך להמתין לזמן שבו יבשילו התנאים, עד שנוכל לקבוע את סדר היום העולמי… עליך להמתין עד שנקבל את כל כוחה של המדינה, עד שהמוסדות החוקתיים בטורקיה יעמדו לצידך בכל כוחם… עכשיו, ביטאתי את המחשבות והרגשות שלי לכולכם בביטחון. דעו כי כאשר תצאו מכאן, עליכם להפטר מהמחשבות והרגשות שהבעתי כאן".[16]

מאידך, טוען ארדואן בתוקף כי גולן עומד מאחורי הכפשתו באמצעי התקשורת. מה שהביא להשתלטות הממשלה על גוף התקשורת 'זאמאן' המזוהה עם גולן ותנועתו.[17] ביומיים האחרונים טוען ארדואן בתוקף כי גולן הוא שעמד מאחורי נסיון ההפיכה בסוף השבוע, ודורש מארה"ב להסגירו לטורקיה. ארדואן ראה בעבר בגולן את מורו הרוחני, וגולן אף תמך במפלגתו "מפלגת הצדק והפיתוח" (AKP) בבחירות. עם זאת, לאור התנהגותו של ארדואן לאחר המשט לעזה ופרשת "המרמרה", גינה אותו גולן ואמר: "על מארגני המשט היה לקבל את אישור ישראל… כישלונם של המארגנים להשיג אישור כזה מצביע על גישה שאינה מוכנה לקבל סמכות ושתביא לתוצאות בלתי רצויות". גולן גם הוסיף שכאשר ארגון צדקה הקשור אליו רצה לסייע לעזה, הוא ביקש את אישורה של ישראל.[18]

ארדואן (ארכיון, אתר הקרמלין, CC BY 4.0)
ארדואן (ארכיון, אתר הקרמלין, CC BY 4.0)

בעניין הדיאלוג הבין-דתי והיחס הידידותי של גולן לדתות אחרות וליהדות, עולה הטענה כי גולן מתנהג כך רק כדי לקדם את מטרותיו ומטרות תנועתו. גולן צוטט בעבר כמי שאמר כי היהודים אמנם חידשו דברים רבים במהלך ההיסטוריה, והביאו לעולם חידושים רבים בתחומים שונים, בהם המדע והפילוסופיה, אך הדברים היו למעשה בבחינת 'דבש מורעל', וכללו בתוכם 'רעל קטלני' אשר בא לידי ביטוי בהמשך. כדוגמא לכך הוא מביא את הקומוניזם, אשר הובא לעולם בין השאר על ידי הפילוסוף ממוצא יהודי, קרל מרקס. בנוסף, גולן אמר בעבר כי היהודים הם עוינים למוחמד ולאסלאם, ומאחר והם לעגו לנביאיהם הם נהרגו בידי הנאצים ופוזרו בעולם.[19] הרב חליבה, שהיה הרב הראשי של טורקיה, העיד כי הוא עצמו ראה בטלוויזיה נאום של גולן כנגד היהודים. דברים אלה מחזקים את הטענה כי כל קשריו עם היהודים הם לצרכי התנועה.[20]

מתנגדיו טוענים כי גם בביוגרפיה שלו יש פרטים מסוימים לא מדויקים או חסרים. שנת הלידה שלו נעה בין 1938 ל- 1942. באופן רשמי, סיבת עזיבתו את טורקיה ב- 1998 הייתה לצורך טיפולים רפואיים, אך מתנגדיו טוענים שהיה זה מאחר ונאלץ להתחמק ממשפט בטורקיה באשמת ניסיון הפיכתה למדינה אסלאמית.[21] כמו כן, בשנת 2002 נמצא בחצר מסגד תיק עם מסמכים המפרטים את שמותיהם ותפקידיהם של אנשי מערכת הביטחון הטורקית ששירתו באזור, קשריהם עם תנועתו של גולן, וכיצד הם יכולים לעזור במקרה הצורך.[22]

אחד מהאנשים שיצא כנגד גולן בצורה מפורשת, היה נהגו האישי ויד ימינו, נורתין ורן, אשר כתב ספר על גולן לאחר שעזב את התנועה. לטענתו, גולן ניסה לרצוח אותו בביתו בארה"ב מול כחמישים עדים. ורן טוען כי התנועה היא למעשה 'היפנוזה המונית', ומביא טענות רבות והוכחות לגבי אמינותו של גולן ומטרותיו. לטענת מתנגדיו, מטרת בתי הספר של גולן בטורקיה היא להכשיר תלמידים לקריירה פוליטית, על ידי לימודי משפטים, כלכלה וכדו', כי שבעתיד יוכלו לתפוס משרות במדינה הטורקית האסלאמית אותה הוא שואף להקים.[23]

לאור כל הנאמר לעיל, קשה לקבוע את אופיו האמיתי של פתהוללה גולן. האם מדובר במנהיג קדוש וסגפן, אשר מקדיש את מרצו וכוחו למען מטרות התנועה וביסוס האסלאם המתון. או שמא מדובר בשקרן וקונסיפרטור, אשר זומם להשתלט על טורקיה ועושה זאת במסווה של קדוש. ייתכן והתשובה לשאלה זו לעולם לא תתגלה.

[1] http://en.fgulen.com/about-fethullah-gulen/biography. Accessed on 5 September 2012.
[2] אפרת אביב, "פתהוללה גולן מנהיג דתי ואידיאולוג בטורקיה של שנות השמונים והתשעים של המאה העשרים". דיסרטציה שלא פורסמה. אוניברסיטת בר אילן, 2008, עמ' 60-64.
[3] Aras Bülent and Ömer Çaha, "Fethullah Gülen and his Liberal 'Turkish Islam' Movement," MERIA,  4:4 (December, 2000), pp. 30-42.
[4] Lester R. Kurtz, "Gulen's Paradox: Combining Commitment and Tolerance," Muslim World, Vol. 95, (July, 2005), pp. 373-375.
[5] http://en.fgulen.com/about-fethullah-gulen/biography. Accessed on 5 September 2012.
[6] Rachel Sharon-Krespin, “Fethullah Gülen’s Grand Ambition: Turkey’s Islamist Danger,” Middle East Quarterly, (Winter, 2009), pp. 55-66.
[7] http://www.meforum.org/404/turkish-islams-moderate-face. Accessed on 5 September 2012.
[8] Sharon-Krespin, Fethullah Gülen’s Grand Ambition: Turkey’s Islamist Danger, pp. 56-58.
[9] Ibrahim M. Abu-Rabi, Islam at the crossroads: on the life and thought of Bediuzzaman Said Nursi‏ (New York: State University of New York Press, 2003), pp. 59-157.
[10] Ibid., p. 587.
[11] Mucahit Bilici, "The Fethullah Gülen Movement and Its Politics of Representation in Turkey," The Muslim World, 96 (January, 2006), pp. 1-20.
[12] http://gulenschools.org/. Accessed on 2 September 2012
[13] Kurtz, Gulen's Paradox: Combining Commitment and Tolerance, pp. 380-381.
[14] Helen Rose Ebaugh. and Dogan Koc. “Funding Gülen-inspired Good Works: Demonstrating and Generating Commitment to the Movement," in Muslim World in Transition. Contributions of the Gülen Movement (London: Leeds Metropolitan University Press, 2007),pp. 539–551.
[15] http://en.fgulen.com/press-room/nuriye-akmans-interview/1732-i-bury-my-yearning-for-turkey-in-my-chest. Accessed on 4 September 2012.
[16] Turkish channel ATV, June 18, 1999. Cited in Sharon-Krespin, Fethullah Gülen’s Grand Ambition: Turkey’s Islamist Danger, pp. 56-58.
[17] http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4774385,00.html
[18] http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704025304575284721280274694.html. Accessed on 15 August 2012.
http://balyozdavasivegercekler.com/2012/11/05/fethullah-gulen-the-jews-and-hypocrisy/[19]
[20] אביב, "פתהוללה גולן" עמ' 220.
Accessed 20 December 2012..http://turkishinvitations.weebly.com/1997-1998-1999-or-2000.html[21]
[22] אביב, "פתהוללה גולן" עמ' 222.
[23] Nurettin Veren, ADB'nin Truva Ati Fethullah Gulen Hareketi Kusatma (Istanbul: Siyah Beyhaz Basim Yayin Dagitim, 2007), pp. 17-20.

יהודה חן הוא חוקר בתחומי מדיניות נגד טרור וארגוני ג'יהאד, בעל תואר שני במדע המדינה עם התמחות בדיפלומטיה וביטחון, ותואר ראשון במזרח תיכון וקרימינולוגיה.