המופתי של סעודיה נגד פתיחת בתי קולנוע בממלכה: ישחיתו את המוסר

סוגיית פתיחתם של בתי קולנוע בסעודיה חזרה בימים האחרונים לכותרות בממלכה.

למרות שבסעודיה פועלת בשנים האחרונות תעשיית קולנוע (צנועה במימדיה, יש לציין) – שאף שולחת סרטים לפסטיבלי קולנוע בינלאומיים – מאז שנות השמונים נאסר על קיומם של בתי קולנוע ותאטראות ברחבי הממלכה. באביב שעבר הוכרזה תכנית הרפורמות הקרויה "חזון 2030", וזאת בניצוחו של הנסיך הדומיננטי מוחמד, בנו של המלך סלמאן, הממלא את תפקיד שר ההגנה וכן משמש כיורש עצר שני למלך. התכנית כוללת רפורמות כלכליות, חברתיות ותרבותיות, ובמסגרתה הוכרז – בין היתר –  על הקמתה של רשות בידור כללית (אל-היאה אל-עאמה לל-תרפיה). הפרשנות הציבורית הרווחת גרסה כי מדובר בצעד לקראת פתיחתם של בתי קולנוע, זאת על אף שהצו שכונן את רשות הבידור לא התייחס לכך במפורש.

המופתי הסעודי (צילום מסך ארכיוני, הטלוויזיה הסעודית)
המופתי הסעודי (צילום מסך ארכיוני, הטלוויזיה הסעודית)

בסוף השבוע שעבר שפך המופתי הכללי של סעודיה מים צוננים על שוחריו של המסך הגדול בפרט ושל הבידור בכלל. בתכניתו השבועית בטלוויזיה אמר השייח' עבד אל-עזיז בן עבדאללה אאל א-שייח', כי הכנסתם של בתי קולנוע והופעות של זמרים לסעודיה תגרום נזקים, וכי היא עלולה להוביל להשחתת המוסר והערכים ולעודד עירוב בין המינים. המופתי הגיב להצהרה שהושמעה יומיים קודם לכן על ידי בכיר ברשות הבידור, לפיה הרשות מתכננת להעניק בקרוב רישיונות להופעות של זמרים והיא עומדת לדון בסוגיית פתיחתם של בתי קולנוע. המופתי הביע את תקוותו כי העומדים בראש רשות הבידור לא יפעלו "לפתוח דלתות לרוע".

יו"ר רשות הבידור אחמד אל-ח'טיב הצהיר שלשום, כי כרגע לא מתוכנן להתיר את פתיחתם של בתי קולנוע בממלכה. אל-ח'טיב אמר את הדברים בפגישה עם המופתי הסעודי, במהלכה הציג בפניו את תכניותיה של הרשות. הוא הכחיש שמועות על כוונתה של הרשות להעניק רישיונות לפתיחת בתי קולנוע. אל-ח'טיב אמר עוד, כי אין כל כוונה לאפשר ערבוב בין המינים במסגרת התכניות והפעילויות שהרשות תערוך בעתיד. לדבריו, כל הפעילויות המתוכננות תתבצענה במסגרת כללי השריעה והמסורות הנהוגות בחברה הסעודית.

דבריו של המופתי (ובעקבותיהם ההבהרה של אל-ח'טיב) גררו תגובות במדיה הסעודית, שהביעו עמדות משני צדי המתרס ביחס לסוגיה הטעונה. ברשתות החברתיות הושקו האשטאגים בעד ונגד פתיחתם של בתי קולנוע בסעודיה. מן העבר האחד, הביעו גולשים את דעתם כי הצהרתו של אל-ח'טיב הולמת את האינטרס הסעודי. "ציוץ" פופולרי בכיוון זה (שזכה אמנם לתגובות לעג) הופיע בחשבון טוויטר על שם "אבו אמג'אד", שקבע כי לא יתחתן עם צעירה שתיכנס לבית קולנוע ותשהה בו ביחד עם גברים. מנגד, גולשים רבים מתחו ביקורת על מה שנתפס בעיניהם כנסיגה של הרשות מכוונתה להעניק רישיונות לפתיחתם של בתי קולנוע, והבליטו את התועלות הטמונות בקולנוע.

הקריקטוריסט הסעודי סראג' אל-ע'אמדי פרסם בחשבון הטוויטר שלו את הסרטון הבא, הלועג לשוללי הקולנוע. הוא צירף לו את הכיתוב הבא: "אכן, יש לנו הבידור המיוחד שלנו".

הפובליציסט מוחמד א-סאעד מציין כי בשנות השישים והשבעים היווה הקולנוע תופעה חברתית מקובלת ואף מותרת מבחינה משפטית בסעודיה. על פי הנתונים שהוא מוסר, בשנות השבעים היו בעיר טאיף 18 בתי קולנוע, מלבד אלו שהיו בג'דה (שבמערב סעודיה, לחוף הים האדום), בבירה ריאד ובעיר דמאם (שבמזרח, לחוף המפרץ הפרסי). א-סאעד טוען עוד, כי ארבעים שנות היעדרותו של הקולנוע מן הממלכה היוו תקופה קשה לחברה הסעודית.

עזת א-סבאעי (במאמרה היום בעיתון הסעודי "אל-וטן") סבורה כי אין לקחת ברצינות את גולשי הטוויטר הרבים שבציוציהם תמכו בעמדה השוללת את הכנסתו של הקולנוע לממלכה: "האם הם אלו שפולשים לדובאי ולבחריין [בהן יש בתי קולנוע] בכל חופשה, אפילו בחופשה השבועית?… ומדוע ערוצי הלוויין משיגים אחוזים גבוהים של צפייה [בסעודיה], אם כל אלו [המתנגדים] הנם אנשים אדוקים מאוד?".

א-סבאעי מציינת, כי הסעודים ממילא צופים בקולנוע באמצעות שירותי רשת כדוגמת "יוטיוב" ו"נטפליקס" – שסעודיה אינה מונעת אותם, אף שביכולתה לעשות כן: "ארצנו מכבדת את הרצון הפרטי של האדם בעניינים כגון אלו, תודה לאל". הקולנוע מהווה כלי שניתן להכניס בו תכנים חינוכיים עבור הילדים – וכך, לדעתה, יקרה במידה וייפתחו בתי קולנוע בממלכה. זאת ועוד, לפתיחתם של בתי קולנוע בסעודיה עשויה להיות השפעה חיובית על התרבות הכלל-ערבית: "אנחנו, כסעודים, חזקים בעקרונותינו. איני חושבת שקיומו של בניין קולנוע הכפוף לצנזורה של המדינה יהווה איום על התרבות או הדת שלנו, אלא להיפך – הקולנוע הערבי יושפע, ואולי גם יציג אמנות מתקדמת, כדי לא לאבד את השוק הסעודי".