מצרים: 45 שנים לפרוץ מלחמת 1973 (על פי הלוח המוסלמי)



היום לפני חמישים שנה, ב- 5 ביוני 1967, פרצה מלחמת ששת הימים, במהלכה ספגו מדינות ערב תבוסה מידיה של ישראל. ההפסד במלחמה מכונה בעולם הערבי נכסה – מילה שניתן לפרשה במשמעות של "חזרת המחלה" או "כישלון קטן". במקורו, השימוש במונח זה לתיאור מלחמת 1967 (שנעשה לראשונה על ידי נשיא מצרים דאז, גמאל עבד א-נאסר) נועד להפחית מן הכישלון, בוודאי ביחס לתוצאותיה של המלחמה ב- 1948 המכונה על ידי העולם הערבי נכבה (=אסון, פורענות).

בתזמון מקרי, במצרים ציינו היום מלאת 45 שנים לפרוץ מלחמת אוקטובר 1973 (בטרמינולוגיה הישראלית: מלחמת יום הכיפורים) – יום המצוין על פי התאריך של הלוח המוסלמי-היג'רי.

[במאמר מוסגר: בניגוד ללוח השנה הלועזי המבוסס על שנת השמש, שאורכה כ- 365 ימים, לוח השנה המוסלמי-היג'רי מבוסס על מחזור הירח – פרק הזמן שנדרש לירח להשלים סיבוב סביב כדור הארץ, כלומר 29 או 30 ימים. 12 חודשי ירח יוצרים שנה של כ- 354 ימים, כך שבכל שנה נוצר פער של כ- 11 ימים בין שנת הירח לשנת השמש, ועל כן החודשים ההיג'ריים 'נעים' בין ארבע עונות השנה. זו הסיבה שהרמדאן – חודש הצום המוסלמי – יכול לחול בכל אחת מארבע עונות השנה]

ה- 6 באוקטובר 1973 – היום בו פרצה המלחמה – חל בשנה דאז ב- 10 בחודש הרמדאן, ותאריך היג'רי זה מצוין בכל שנה במצרים – אמנם לא כיום חופש לאומי, ולא בחגיגיות המצרית המאפיינת את ימי ה- 6 באוקטובר, אך עם זאת הוא מועלה על נס במישור הרשמי-ממסדי, המדיני והצבאי, כיום של ניצחון צבאי ולאומי גדול (מלחמה וטניה – אפוס לאומי, כפי שהוא מכונה בסרטונים של משרד ההגנה המצרי).

בטקס לציון ה- 10 ברמדאן, הקריא סגן הרמטכ"ל המצרי סעיד מוחמד מוחמד עבאס את נאומו של שר ההגנה סידקי סובחי. הנאום כלל ברכות לגיבורי המלחמה ולאלו שהקריבו את חייהם, "שחררו את האדמה בדמם והשיבו למצרים את כבודה… הכוחות המזוינים יישארו תמיד מגן חזק עבור מצרים, שישמור על בטחונה הלאומי, על מקומותיה הקדושים ועל שלמותה הטריטוריאלית". לדברי סובחי, יום ה- 10 ברמדאן יישאר יום גדול בהיסטוריה הצבאית והלאומית של מצרים.

במהלך הטקס הוקראו פסוקים מהקוראן. ד"ר מגדי עאשור – היועץ המדעי במשרדו של המופתי המצרי (דאר אל-איפתא) – דיבר על החשיבות שבהחזרת מעמדו של יום ה- 10 ברמדאן למודעותם של תושבי מצרים. הוא התייחס גם לקשר לאדמה ולשמירה על כל גרגר חול ממנה, ואמר כי אנשי כוחות הביטחון "יישארו נאמנים לפיקדון הקדוש" שהעם המצרי הפקיד בידם.