רגע של קריקטורה: הפוליטיזציה של החג' / גבי שניידר



מחר, היום השמיני בחודש ד'ו אל-חיג'ה – החודש האחרון של לוח השנה המוסלמי – יציינו המוסלמים את תחילתו של החג': העלייה השנתית לרגל לעיר מכה ולאתרים הקדושים לאסלאם שמסביבה, שהינה אחת המצוות המרכזיות באסלאם (הסוני והשיעי) שכל מוסלמי המסוגל לעשות זאת נדרש לקיימה לפחות פעם אחת בחייו.

במהלך השבוע החולף – לקראת תחילתו של החג' – נדמה כי אין רגע דל במהלומות המילוליות שאיראן וסעודיה מחליפות ביניהן. היריבות והעוינות בין שתי המדינות הגיעו בשנה וחצי האחרונות לשיאים חדשים. בסוף חודש מרץ 2015 פתחה סעודיה (בראשות קואליציה של מדינות) במבצע צבאי נגד המורדים החות'ים (השיעים) בתימן, הזוכים לתמיכתה של איראן. בתחילת השנה היא הוציאה להורג את השייח' נימר באקר א-נימר, איש דת שיעי בולט שהורשע בפעילות עוינת נגד הממלכה ובהסתת המיעוט השיעי שבה נגד בית המלוכה הסוני. איראן הרשמית הובילה את גל הגינויים שיצא מרחבי העולם השיעי, וגינתה בחריפות את הפשע, כהגדרתה; מפגינים פרצו לשגרירות סעודיה בטהראן ולקונסוליה שלה בעיר משהד, וחוללו בהן הרס. בתגובה, ניתקה ריאד את יחסיה הדיפלומטיים עם טהראן.

לכך יש להוסיף את האסון שהתחולל בעונת החג' בשנה שעברה (ספטמבר 2015) בעמק מינא, כחמישה ק"מ מזרחית לעיר מכה. על פי הנתונים הרשמיים שסיפקו השלטונות הסעודיים, 769 אנשים נמחצו למוות בדוחק ששרר במקום. איראן – המדינה שספגה את מספר ההרוגים הגבוה ביותר, כ- 470 איש – טענה כי כ- 4,700 איש מצאו את מותם באסון. היא ניצלה את האירוע הקשה כדי לפתוח במתקפה דיפלומטית שנועדה לפגוע ב"בטן הרכה" של יריבתה האזורית, המתקשה לעמוד במשימת אבטחתם של מיליוני המאמינים המוסלמים המגיעים אליה בכל שנה כדי לבצע את מצוות החג'.

האיבה ההדדית בין שתי המדינות באה השבוע לידי ביטוי בדרגים הבכירים ביותר. באתר הרשמי של מנהיג איראן עלי ח'אמנאי פורסמה אתמול הודעה מטעמו לרגל החג', בה יצא בחריפות נגד בית המלוכה הסעודי והאשימו באחריות לאסון במינא ובטיפול כושל בפצועים שנעשה באופן מכוון: "[הסעודים] רצחו אותם".

ח'אמנאי האשים עוד, כי סעודיה מונעת את הגעתם של עולי הרגל האיראניים למכה – זאת לאחר שהגבלות פרוצדורליות שונות שהטילה עליהם הממלכה הביאו את איראן להודיע בחודש יוני כי הם לא יגיעו למכה, לראשונה מזה 25 שנה. ח'אמנאי הוסיף כי סעודיה הכניסה את עולי הרגל ל"מעקב חסר תקדים בעזרתם של סוכנויות הריגול של ארה"ב והמשטר הציוני", וחזר על התביעה – המועלית בקביעות על ידי איראן – להפקיע מידיה של סעודיה את האחריות על המקומות הקדושים לאסלאם ועל ניהול החג'.

בפגישה אתמול עם בני משפחותיהם של עולי רגל איראניים שנספו באסון במינא לפני שנה, קרא המנהיג האיראני להקמתה של ועדת חקירה שתחקור את נסיבות האסון. ח'אמנאי הוסיף, כי "ידיה של ארה"ב מגואלות בדמם של השהידים שמתו באופן טרגי במינא. הממשלה הסעודית ביצעה פשע גדול זה ללא כל ייסורי מצפון, בתמיכתה של ארה"ב. יתר על כן, הפוליטיקאים האמריקנים שותפים לפשעים הסעודיים בתימן, עיראק, בחריין וסוריה. תמיכתה של ארה"ב הובילה את הממשלה הסעודית לבצע פשעים ללא בושה ולדקור את האומה האסלאמית בגב".

במסר שלו בתחילת השבוע (וגם בשיחתו עם בני משפחות הרוגי מינא), כינה ח'אמנאי את סעודיה "העץ המקולל" – ביטוי שמקורו בסורת "המסע הלילי" בקוראן (סורה מספר 17), בה מוזכר "העץ אשר קולל בקוראן" (פסוק 60). הפרשנות הרווחת גורסת, כי מדובר בעץ הזקום, המוזכר מספר פעמים בקוראן כ"עץ הצומח בקרקעית השאול", ומהווה מזון לרשעים הנמצאים בגיהנום (סורת "הערוכים", סורה מספר 37). אך פרשנות שיעית מייחסת את הביטוי "העץ המקולל" לשושלת בית אומיה, אשר שלטה מדמשק על העולם המוסלמי בין השנים 750-661, ונחשבת על ידי השיעים – תומכיו ונאמניו של הח'ליפה עלי בן אבי טאלב – כמי שגזלה ממנו ומצאצאיו את השלטון. ח'אמנאי אינו מותיר מקום לספק למה הוא מתכוון בקשר שהוא עושה בין העבר (בית אומיה) להווה (שושלת בית סעוד): הוא מאשים את השליטים הסעודיים באחריות למלחמות האזרחים שהתלקחו בשנים האחרונות ברחבי העולם המוסלמי, בכך שמימנו את הקמתם של ארגוני טרור, אימנו אותם ותמכו בהם. השימוש בטרמינולוגיה טעונה מבחינה דתית אינו חריג אצל בכירי הדת של המשטר האסלאמי באיראן, והוא נועד להוסיף שמן של להט דתי למדורת האיבה השיעית-סונית הבוערת ממילא.

הטיעונים הדתיים המשיכו למלא תפקיד בהטחת החרפות ההדדית גם בדבריו של מופתי הממלכה הסעודית, השייח' עבד אל-עזיז בן עבדאללה אאל א-שייח', אשר קבע כי האיראנים כלל אינם מוסלמים, מכיוון שהם צאצאיהם של הזורואסתרים. שר החוץ האיראני מוחמד ג'ואד זריף לא נשאר חייב, והגיב ב"ציוץ" בחשבון הטוויטר שלו: "אכן, אין דמיון בין האסלאם של האיראנים ורוב המוסלמים ובין [זה] של הקיצוניות הקנאית לה מטיפים איש הדת הווהאבי הבכיר ואדוני הטרור הסעודים".

התבטאויות אלו ואחרות של בכירים משני צידי המתרס משמשות חומר גלם מעולה לפרץ של קריקטורות, העוסקות ב"פוליטיזציה" (בערבית: תסייס) של החג' – ההאשמה, שמטיחות איראן וסעודיה זו בזו על השימוש הציני במצווה הדתית לצרכים פוליטיים.

מן העבר האיראני – חלק מהקריקטורות עושות שימוש בביטוי "העץ המקולל" (שגם הפך להאשטאג ויראלי) בו השתמש ח'אמנאי: באתר האיראני בשפה הערבית "אל-עאלם" פורסמה קריקטורה, המראה את מלך סעודיה סלמאן בן עבד אל-עזיז משקה בכסף את העץ המוציא פירות באושים בצורת ארגוני טרור: "ג'יש אל-פתח", "ג'בהת פתח א-שאם" (לשעבר: "ג'בהת א-נוסרה") ו"אחראר א-שאם" – הפועלים בסוריה; דאע"ש, "אל-קאעדה", ו"בוקו חראם" הפועל בניגריה.

והנה המלך הסעודי חוסם בחיוך את הכניסה לכעבה במכה – קריקטורה (ב"אל-עאלם") המתכתבת עם הטענה נגד שליטתה של סעודיה על ניהול החג', ועל כך שהיא חוסמת (לטענת איראן) את כניסתם של עולי רגל איראניים אל המקום הקדוש למוסלמים.

קריקטורות אחרות (וכן סרטוני וידיאו, חלקם לא קלים לצפייה, המופצים ברשת) מביאות מראות מהאסון הקשה במינא, שנועדו – כפי שטען גם ח'אמנאי – להאשים את סעודיה ברצח מכוון של עולי הרגל, ולכל הפחות ברשלנות פושעת במילוי תפקידה באבטחת עולי הרגל. בקריקטורה זו (סוכנות "תסנים") – המלך סלמאן ב"סלפי" עם הקורבנות:

קריקטורה זו מביעה את המעורבות האמריקנית – לדידם של האיראנים – בשפך הדם הנגרם על ידי הסעודים:

מן העבר הסעודי ותומכי הציר הסוני – קריקטורות המציגות את ה"פוליטיזציה" שעושה איראן לחג' המקודש. לדוגמה: קריקטורה המופצת ברשת, שהופיעה בעיתון הסעודי "מכה", המראה את השימוש שעושה איראן בתחמושת של עולי הרגל כדי לטעון באמצעותה את רובה "המדיניות האיראנית".

הקריקטוריסט הירדני עימאד חג'אג' מתאר כיצד איראן דורכת על הבגד הלבן של עולי הרגל – המסמל מצב של טהרה – ומכתימה אותו בכיתוב: מחלוקות פוליטיות – ססמה עדתית [המילים מופיעות בחלקן].

ואיך אפשר מבלי לערב את היהודים? הקריקטוריסט הירדני ג'יהאד עורתאני מציג את אחוות היהודי וחכם הדת האיראני: האחד, עם נשקו עליו, הולך לעבר מסגד אל-אקסא; והשני – עם השלט "הפוליטיזציה של החג'", הולך לכיוון המקומות הקדושים לאסלאם.

גבי שניידר הוא עורך אתר Arab Sensor.